av Hanna E Marcussen | februar 12, 2009  

Nå trenger vi bare rushtidsavgift

Dagens gladnyhet er at flere reiser kollektivt i Oslo. Billigere månedskort og flere og mer punktligere avganger får mye av æren. Kanskje har det også noe med den økende miljøbevisstheten i befolkningen å gjøre?

Finanskrisen får også noe av æren for at biltrafikken i Oslo og Akershus har hatt en markant nedgang. Nå gjelder det bare å opprettholde den positive trenden. Det er på tide med en ny gjennomgang av veiprosjektene i Oslopakke 3 og rushtidsavgift og bilfritt sentrum i Oslo. Det er på tide å lære av den fremtidsrettede byen Groningen i Nederland.

In Groningen, the Netherlands’ sixth largest city, the main form of transport is the bicycle. Sixteen years ago, ruinous traffic congestion led city planners to dig up city-centre motorways. Last year they set about creating a car-free city centre. Now Groningen, with a population of 170,000, has the highest level of bicycle usage in the West. 57% of its inhabitants travel by bicycle – compared with four per cent in the UK.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Comments are closed.

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00